02/06/2022
wo 1 jun, 07:14 Algemeen (Duivenpost)

DUIVEN - Chris Blij en zijn vrouw Dinie ontvingen zondag 22 mei een cheque van € 10.000 voor de Stichting Blij Groessen. Dit bedrag werd bijeengehaald via een veiling tijdens het ‘dineren bij de boer’, een benefitactiviteit georganiseerd door Lionsclub Duiven.

Door Alie Engelsman

In de openfrontstal op de boerderij van Arjan Reijmer aan de Broekstraat in Duiven stond een lange tafel gedekt. Strobalen met paardendekens boden zitplaatsen aan 140 genodigden, die een goed verzorgd driegangendiner te wachten stond. De koeien, die op stal stonden, vormden een levendig decor en gooiden zo nu en dan een hapje hooi naar de gasten.

Het bestuur van de Lionsclub wilde met het dineren bij de boer Stichting Blij Groessen een steuntje in de rug geven. Groessenaar Chris Blij zet zich al jaren in als vrijwilliger met verschillende activiteiten. Een daarvan is het telen van groenten voor de Voedselbank. Caroline van der Sluis, voorzitter van het bestuur van Stichting Voedselbank in Arnhem, is blij met mensen zoals Chris. “Chris Blij levert in het seizoen wekelijks 30 kratten groente belangeloos aan de Voedselbank. Dat is hard nodig, omdat we de mensen die afhankelijk zijn van de Voedselbank ook graag gezonde voeding willen geven.” Maar om zoveel groenten te kunnen telen is geld nodig.

Piet Veldman, communicatie- en pr-man van Lionsclub Duiven: “Onze club bestaat uit mensen uit de lokale gemeenschap, die op vrijwillige basis activiteiten organiseert, om hulp te bieden waar nodig is. Zo’n ‘dineren bij de boer’ biedt een unieke gelegenheid om geld in te zamelen. De stal is een prachtige locatie voor dit evenement. En uiteraard dragen we Chris Blij allemaal een warm hart toe.”

Tijdens het diner werd een veiling gehouden, op hilarische wijze geleid door veilingmeesters Bas van Munster en Max Miltenburg. De 15 veilingkavels bestonden uit uiteenlopende objecten, die door ondernemers en door leden van Lionsclub Duiven waren geschonken. Zo werd er een tandenbleekbehandeling geveild, maar ook een boottocht voor 15 personen. Er werd gul geboden op een fles wijn van 5 liter en op kunst in de vorm van een houten beeld en een zeefdruk.

Het diner, bestaande uit smakelijke aspergesoep als voorgerecht en heerlijke verse asperges als hoofdgerecht, werd belangeloos verzorgd door Zalencentrum Berentsen uit Loo. Landwinkel IJsseloord uit Arnhem (familie Lubbers) verzorgde het frisse dessert. De borrelhapjes kwamen uit de stal van De Kaastobbe van de familie Vuulink. Het diner werd aan elkaar gepraat door Bas van Munster en geopend door de president van de Lionsclub Ronald Gerressen. Het gelegenheidsorkest Djezpes zorgde, ook geheel belangeloos, voor een passende muzikale omlijsting. Leden van de Lionsclub, herkenbaar aan een wit shirt en een vrolijke boerenzakdoek, zorgden ervoor dat het de gasten aan niets ontbrak.

Chris Blij was duidelijk ontroerd door het mooie resultaat: “Ik ben helemaal sprakeloos. Dank jullie allemaal voor dit geweldige bedrag.” Ook de Lionsclub zelf was blij met het geslaagde evenement. Bas: “Volgend jaar zitten we hier vast weer, om een ander doel te ondersteunen.”